Hamlet Fless

Színházi szakemberek összbenyomása: 
Még nem érkezett értékelés.

Ajánlások
100%
Pedagógusok: 100 %
3 pedagógusból 3 ajánlja.
x
Résztvevők:
Még nem értékelték.

Hamlet Fless

Örkény Színház – IRAM

Shakespeare Hamletjét Nádasdy Ádám fordításában játsszuk, az előadást Bagossy László rendezte. Az előadáshoz felkészítő foglalkozást és tanári segédletet kínálunk. Mi kell ahhoz, hogy valaki hatalomra kerüljön, és azt meg is tudja tartani? Szükségszerű-e, hogy a politikai erkölcs eltérjen a mindennapok etikájától? Mikor és miért reagál másként a tömeg, mint az egyén? Hogyan bánik a hatalom a tömeggel? Mit tehet az egyén a hatalommal és a tömeggel szemben? Mi a szerepe a tömegnek és a díszletnek az Örkény Színház előadásában? Mi a ti szerepetek ebben az előadásban?
Elérhető
9. évfolyam-Felnőtt

A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

A program fő pedagógiai célja

Műfaj

Kapcsolattartó(k)

  • Pongrácz Györgyi/csoportos jegyvásárlás
  • Szabó Julcsi/jelentkezés a foglalkozásokra

Térítés

  • Teljes program jegyár résztvevők számára: Előadás: 2080/2960/3680 Ft Foglalkozás: ingyenes
  • Teljes program jegyár kísérők számára: Előadás: 1300/1850/2300 Ft Foglalkozás: ingyenes
  • A program fogad szakmai látogatókat.

A szinhazineveles.hu-n keresztül bejelentkezőknek nyújtott kedvezmények

  • Egyéb extrák:

    Beszélgetés az alkotókkal, kulisszajárás igény és egyeztetés szerint.
    Jelentkezés: iram@orkenyszinhaz.hu

Kedvencekhez adom Jelentkezem a programra Program értékelése
A foglaláshoz be kell lépni

Mi történik a programon?

HAMLET FLESS ● felkészítő foglalkozás az előadás előtti héten

A Hamlet FLESS-en játékok és beszélgetések révén újra és újra feltesszük a kérdést: mi közünk van az előadáshoz és Hamlet alakjához, vagyis mi az, amit a mából, saját tapasztalatainkból hozzá kötünk. Mi a szerepe a színháznak a jelenünkben? A próbafolyamat tapasztalatait is beépítettük a játékokba: színházi helyzetekkel járjuk körül a tér és a tömeg szerepét a rendezésben. A próbateremben a diákok szereplőként és rendezőként kísérletezhetnek a tér használatával és a szereplők egymáshoz való viszonyának alakulásával.  A következő kérdéssor a játékok gondolatívét eleveníti fel, a foglalkozás összefoglalásaként kapják meg a résztvevők:

Mi kell ahhoz, hogy valaki hatalomra kerüljön, és azt meg is tudja tartani? Szükségszerű-e, hogy a politikai erkölcs eltérjen a mindennapok etikájától? Mikor és miért reagál másként a tömeg, mint az egyén? Hogyan bánik a hatalom a tömeggel? Mit tehet az egyén a hatalommal és a tömeggel szemben? Mi a szerepe a tömegnek és a díszletnek az Örkény Színház előadásában? Mi a ti szerepetek ebben az előadásban?

Ki lehet Hamlet? Ki hasonlít Hamletre? Mi közünk nekünk Hamlethez? Milyen dalszövegek és zenekarok emlékeztetnek rá? Miért nem cselekszik? Velünk előfordul, hogy cselekednünk kéne, de képtelenek vagyunk rá?

Miért fordítják le újra és újra a Hamletet? Miért rendeznek belőle újra és újra különböző előadásokat? Miért született róla tengernyi elemzés? És hogyan születik folyton újjá kulturális utalások formájában?

Kire mondjuk, hogy őrült? Ki a bolond? Hamlet az őrült, vagy mindenki más? Hogy születik szomorúságból és melankóliából derű és nevetés? Mit szabad egy bolondnak? Mit szabad a színháznak? Mi a bolond szerepe és mi a színház szerepe Shakespeare drámáiban?

Mi a végső kérdés? Mi történhet, ha élők a halállal találkoznak? Hogyan figyelmeztetik művészeti alkotások az embert a hiábavalóságra és az elmúlásra? Mi köze Hamletnek a csendéletekhez? Milyen kérdések jutnak eszedbe Karinthy szinopszisáról: „Dán királyfi sokat töpreng, majd mindnyájan meghalnak.”?

 

HAMLET ● előadás

Az európai drámairodalom egyik legnevezetesebb kultuszművének műsorra tűzése kiemelt pillanat a színházak életében. Mivel a várakozás felfokozott, és mivel Hamlet mint figura és a Hamlet mint mű is ezerféle arcát mutatta már meg –, csak a markáns előadások maradnak emlékezetesek. Az Örkény Színház alkotói olyan térben helyezték el a dán királyfi történetét, amely erőteljesen rákérdez a közösségi lét, a nyilvánosság és a tömeg ellentmondásos világára, és egy olyan individuális, okos-bolond királyfit küldtek ebbe a térbe, aki legkevésbé sem illik bele a tömeglétbe.

Az előadás erőteljessége, lendülete, tömörsége már a kilencedikes diákok figyelmét is lekötheti, és mivel a befogadáshoz talán leginkább a fiatalos életproblémákkal szembeni megértés és nyitottság szükséges, a teljes középiskolás korosztály első számú célközönségnek tekinthető. Az előadáshoz kapcsolódó tanári segédlet nem csak magyarórai feldolgozáshoz ad segítséget, hanem osztályfőnöki, etika-, társadalomismeret- vagy drámaórán használható ötleteket is tartalmaz. Hogyan működik Claudiusban a homo politicus? Látjuk-e a szereplők nyilvános és titkos arcát? Tudunk-e Hamletet tervezni? És szellemjeleneteket játszani? Együtt okoskodni a sírásóval?

 


A program részletei

Foglalkozásvezetők

  • Neudold Júlia/Fodor Fanni/Varju Nándor/Bethlenfalvy Ádám

Résztvevői kör

  • A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

Résztvevők aktivitása

  • A központi problémáról gondolkodhatnak
  • Beszélgetésben vehetnek részt
  • Helyzeteket eljátszhatnak, (meg)cselekedhetnek
  • Rendezhetik egymást vagy az alkotókat

Felnőtteknek (is) szóló változatok

  • Egyéb: Tanári segédlet letölthető a honlapról

Alkalmak

A program pedagógiai jellemzői

A program fő pedagógiai célja

Téma

  • Egyén és társadalom
  • Identitáskeresés, identitásválság
  • Hatalom, manipuláció

Kapcsolódó NAT/kerettanterv fejezetek

  • Magyar nyelv és irodalom

Támogatók, szakmai partnerek

A program támogatója Budapest Főváros Önkormányzata és az Nemzeti Kulturális Alap.

Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!

A program értékléséhez és a hozzászólások megtekintéséhez be kell lépni.