Pirézek

Színházi szakemberek összbenyomása: 
Még nem érkezett értékelés.

Ajánlások
x
Pedagógusok:
Még nem értékelték.
x
Résztvevők:
Még nem értékelték.

Pirézek

Mentőcsónak Egység

A Mentőcsónak Egység és a MU Színház közös koprodukciója, az előadás 2012-ben mutattuk be. A Pirézek egy rendhagyó társadalomismeret óra 16-18 éves fiataloknak, melynek témája az előítéletesség, és célja az érzékenyítés. A programot két színész tartja, helyszíne az osztályterem, időtartalma 2 x 45 perc. Írta és rendezte: Fábián Gábor / Dramaturg: Róbert Júlia / Játsszák: Hay Anna és Fábián Gábor
Elérhető
10-13.
évfolyam

A program osztályterembe, iskolai térbe utaztatható
A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Kapcsolattartó(k)

  • Trifonov Dóra

Térítés

Kedvencekhez adom Jelentkezem a programra Program értékelése
A foglaláshoz be kell lépni

Mi történik a programon?

Az előadás menete:

1.óra: Az előítélet kialakulásának feltételei:

A két színész a saját nevében bemutatkozik és az életükből hozott történeteken keresztül eljutunk a színészekkel szemben tapasztalató pozitív és negatív előítéletekig. A színészek folyamatosan apró jelenetekkel illusztrálják az előadás nem interaktív részében az elhangzottakat. A színésznők egyenlő kurvák előítéletet vizsgálva feltérképezzük, milyen feltételek szükségesek egy előítélet kialakulásához (jól körülhatárolható csoport, ellenszenv, sztereotípiák, frusztráció) és az előítélet elmélyüléséhez (oktulajdonítás). Eddig a pontig az előadás nem interaktív, a színészek kötött jeleneteket játszanak. Az óra második felében azonban arra kérjük a diákokat, soroljanak fel előítélettel sújtott csoportokat és a velük szemben élő konkrét előítéleteket. Ezután egy elképzelt társadalomban a többség szerepébe léptetjük őket és egy képzeletbeli kisebbség, a pirézekkel szembeni előítélet csomagot alkotjuk meg. Majd törvényjavaslatokat kérünk a pirézekkel kapcsolatos problémák megoldására. Tapasztalataink szerint túlnyomórészt büntető és korlátozó intézkedések merülnek fel.

2. óra: Az előítélet kialakulásának okai:

Az óra első felében a két színész ismét előadó, az előítéletes gondolkodás kialakulásának okai közül vizsgálnak néhányat (politikai és gazdasági konkurencia, bűnbakképzés, konformizmus, kivetítés, autoriter személyiség). Ismét párbeszédet kezdeményezünk, azonban most a diákokat a pirézek szerepébe léptetjük, szembesítjük őket a többségi társadalom az előbb épp általuk felvázolt elképzeléseivel. Ezután a pirézek szerepében maradva keressük közösen a velünk szemben élő előítéletek csökkentésének lehetőségeit.


A program részletei

Foglalkozásvezetők

  • Fábián Gábor

Alkotók

  • Fábián Gábor
  • Hay Anna
  • Róbert Júlia

Résztvevői kör

  • A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

Résztvevők aktivitása

  • A központi problémáról gondolkodhatnak
  • Beszélgetésben vehetnek részt

Alkalmak

A program pedagógiai jellemzői

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Téma

  • Diszkrimináció

Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!

A program értékléséhez és a hozzászólások megtekintéséhez be kell lépni.