Az ablak

Színházi szakemberek összbenyomása: 
Még nem érkezett értékelés.

Ajánlások
x
Pedagógusok:
Még nem értékelték.
x
Résztvevők:
Még nem értékelték.

Az ablak

Bóbita Bábszínház

A Háy János által a Bóbita Bábszínház számára írott darab központi témája a 18. életév betöltése és a középiskola befejezése után a felnőtt-életbe kilépő fiatalok „kapunyitási pánikja”. A kortárs nyelven megszólaló bábos játékhoz feldolgozó színházi foglalkozás is kapcsolódik, amelyben a játszó bábszínészek és drámatanárok az érintett korosztályhoz tartozó nézőkkel együtt teszik fel s próbálják megválaszolni az előadás, a játék által felvetett, a jelenlévőket közvetlenül is érintő kérdéseket.
Elérhető
12-13.
évfolyam

A program alapszinten felszerelt színházi térbe utaztatható
A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Műfaj

  • Bábos színházi előadás és ahhoz kapcsolódó feldolgozó színházi foglalkozás

Kapcsolattartó(k)

  • Papp Melinda

Térítés

  • A program fogad szakmai látogatókat.
  • Szakmai jegy ára: 500
Kedvencekhez adom Jelentkezem a programra Program értékelése
A foglaláshoz be kell lépni

Mi történik a programon?

 Az ablak című, a 14 éven felüli ifjúsági korosztályt megcélzó bábos előadást 2015. április 24-én mutattuk be a Bóbita Bábszínházban.

Az előadás és a hozzá kapcsolódó program fókuszában egyaránt a „kapunyitási pánik”, azaz a 18. életév betöltése és a középiskola befejezése után a felnőtt-életbe lépés áll. Ehhez kapcsolódva beszélünk, játszunk arról, hogy mi az  Idő mint olyan jelentősége döntéseinkben, valamint azok következményeinek megjelenésében, továbbá hogyan képes az ember  felállni egy-egy kudarcból, miként lehet továbbindulni egy-egy hibás  döntés után.

Az előadásban a fiatal szereplőket élőjátékkal, a felnőtteket (szülők, tanárok, a kamaszok környezetében véleményformáló szereppel bíró alakok) bábbal jelenítettük meg, ilyen módon a két korcsoport különbözőségét a természetes ( itt „civil játék”) és stilizált (bábjáték) játékmóddal is sikerült karakterizálni. Minden szereplő nézőpontját megismerhetik a nézők, így ki-ki maga választja meg, kivel-mivel tud leginkább azonosulni.

A történet keretező közegéül, interaktív előadásunk játékteréül a házibulit választottuk,  az itt elhangzó kortárs rétegzene és az élőzene – a színészek zenélnek és énekelnek – is segít a közönségnek természetes módon játékba lépni az előadás első részében.

Az előadás kb. felétől  változik a játék dramaturgiája a történet dramaturgiájának megfelelően – a  darabbéli ballagás után a színészek elengedik a játszók kezét (résztvevőből szemlélők lesznek), miként a középiskola elvégzése után óvó kéz nélküli közegbe kerül az ember.

Az ablak tragikus végkimenetelű történet, egyik hőse autóbalesetben meghal. A katartikus, megrázó zárójelenet után játszóknak, nézőknek egyaránt szükségük van némi eltávolodásra a  foglalkozás előtt, mivel a foglalkozást nem erről a síkról indítjuk, hanem egyet visszalépünk, hogy ismét „megfogjuk a diákok kezét”, és hogy velük együtt jussunk el az általános (adott esetben egyedi) problémák feltárásához és azok megoldási lehetőségeihez.

A programban  kiscsoportban dolgoznak a résztvevők a színész-drámatanárokkal, a csoportokat az előadás 1-1 markáns életutat felmutató figurája vezeti. A rávezető asszociációs játék (18-as karika a hatalmas papíron, kinek mit jelent, miért, stb.) után a csoportvezetőknek új karaktert teremtenek a diákok az összegyűjtött hívószavak segítségével. Ezt a karaktert kíséri tovább a csoport fantázia- és szituációs játékokkal a ballagáshoz, a felnőtt-élet kezdéséhez kapcsolódva. Záró játékként egy lehetséges jövőt  (5 évvel a ballagás után) improvizálnak a csoportvezető drámatanárok a diákok „sorvezetője” alapján, immár az összes résztvevő előtt, a csoportokat „összenyitva.”

Az improvizációból kiderül, melyik karakternek jött be az élet és melyiknek nem, viszont a diákok segíthetnek (és segítettek is)az általuk teremtett karakternek a továbblépésben tanácsokkal, ötletekkel.

 


A program részletei

Foglalkozásvezetők

  • Komlóczi Zoltán

Alkotók

  • Tóth Zoltán
  • Schneider Jankó
  • Háy János
  • Papp Melinda
  • Kalocsányi Gábor
  • Czéh Dániel
  • Tölgyfa Gergely m.v.
  • Komlóczi Zoltán m.v.
  • Vadon Judit
  • Kocsis Zsófia m.v.

Résztvevői kör

  • A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

Résztvevők aktivitása

  • A történet alakulását vagy a karakterek cselekedeteit befolyásolhatják
  • Rendezhetik egymást vagy az alkotókat

Alkalmak

  • 160 perc - Bábos színházi előadás és ahhoz kapcsolódó feldolgozó színházi foglalkozás, Bábos színházi előadás és ahhoz kapcsolódó feldolgozó színházi foglalkozás

A program pedagógiai jellemzői

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Kiknek ajánljuk?

Mindenkinek az adott korcsoportban

Téma

  • Emberi kapcsolatok
  • Identitáskeresés, identitásválság

Kapcsolódó NAT/kerettanterv fejezetek

  • Erkölcstan / Etika
  • Magyar nyelv és irodalom
  • Dráma és tánc
  • Technika, életvitel és gyakorlat

Támogatók, szakmai partnerek

Escargo Hajója Színházi és Nevelési Szövetkezet

Nemzeti Kulturális Alap

EMMI

Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!

A program értékléséhez és a hozzászólások megtekintéséhez be kell lépni.