Jaroslav Hašek: Švejk c. művéből és korabeli katonadalokból készült pódiumjáték- színházpedagógiai előadás és foglalkozás

Színházi szakemberek összbenyomása: 
Még nem érkezett értékelés.

Ajánlások
x
Pedagógusok:
Még nem értékelték.
x
Résztvevők:
Még nem értékelték.

Jaroslav Hašek: Švejk c. művéből és korabeli katonadalokból készült pódiumjáték- színházpedagógiai előadás és foglalkozás

Pinceszínház

Jaroslav Hašek: Švejk c. művéből és korabeli katonadalokból készült pódiumjáték - színházpedagógiai előadás és foglalkozás A beavató, ráhangoló beszélgetést (kb.30 perc) követően megnézik a diákok és kísérőik az előadást( 60 perc) majd következik a levezető foglalkozás( 30 perc), irányított beszélgetéssel, játékokkal, feladatokkal. Középiskolai osztályok jelentkezését várjuk 60-80 fős létszámmal,előre megbeszélt, igény szerint egyeztetett időpontban. A programra jelentkezni az alábbi elérhetőségeken lehet: 0630 826 3993; gyenesszilvi@gmail.com
Elérhető
9-13.
évfolyam

A program alapszinten felszerelt színházi térbe utaztatható
A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Műfaj

  • színházpedagógiai előadás és foglalkozás

Kapcsolattartó(k)

  • Szabó-Gyenes Szilvia

Térítés

  • Teljes program jegyár résztvevők számára: 2500 ft
Kedvencekhez adom Jelentkezem a programra Program értékelése
A foglaláshoz be kell lépni

Mi történik a programon?

 

Jaroslav Hašek: Švejk c. művéből és korabeli katonadalokból készült pódiumjáték

Színházpedagógiai előadás és foglalkozás

 

Miről szól a program?

A. Beavató, ráhangoló beszélgetés (kb.30 perc)
– képekkel, korabeli forrásokkal, a diákok ismereteinek mozgósításával az I. világháború előzményeiről, kirobbanásának körülményeiről (kb. 10 perc)
– J. Hašek helye a századelei közép-európai irodalomban, a műfordítók szerepe (10 perc)
– az anekdota műfajának néhány előfordulása az irodalomban (10 perc)

Zsíroskenyér-szünet

B. Előadás (60 perc)

C.Levezető foglalkozás: az előadás által felvetett kérdések közös megvitatása (kb.30 perc)
A résztvevők sémákat festenek fel, különböző készségeket fejlesztő dramatikus és verbális feladatokon, játékokon keresztül.
Az irányított témakörök:
– Milyen a háborúk természete? A személyes érdekek és a nagyhatalmi célok összeütközése
– A hétköznapi kisemberek és a hatalom viszonya
– Hol van jelen a hatalom az életünkben?
– Képesek vagyunk-e felismerni a függő helyzetünket?
– meddig terjednek a saját határaink?
– Hogyan ad választ Hašek (Švejk) ezekre a kérdésekre?

 

Kinek szól a program?
Középiskolai osztályok jelentkezését várjuk 60-80 fős létszámmal.
A szervező pedagógusok számára készül az előkészítést segítő Infófüzet, a diákok helyben gyorsan megoldható, játékos foglalkoztató füzetet kaphatnak. (Ez segítség lehet a pedagógus számára is a szükséges motiválásban, a diákok figyelmének, megértésének értékelésében.)

 

Mikor és hol kerül rá sor?
Pinceszínház, Gershwin-terem (Bp. Török Pál u.6.)
Igény szerint egyeztetett időpontban.

Milyen hosszú lesz?
Kb. 2 óra 20 perc (szünettel)

Kik tartják?

Svejk: Tóth Zoltán színművész

Palivecz: Jánosi Ferenc színművész

Harmonikán közreműködik: Ernyei László

A foglalkozást vezeti: Faragó Ildikó színházpedagógus

Mi fog történni?

Az előadással, foglalkozással helyet, közeget kívánunk biztosítani a részt vevő diákoknak a közös gondolkodásra, a vélemények szabad artikulálására, egyben a felvetett kérdésekre a valós válaszok megszületését szorgalmazzuk.

A program felvállalja, hogy a kérdezés feltétel nélküli és szabad. A művészet mindig állítás valamiről valamilyen módon. Éppen ezért szeretnénk, ha programunk az összefüggések feltárásnak eszköze lehetne.

Tapasztalataink szerint a valódi színházi élményt követheti valódi, megtörtént foglalkozás, ami a megértésbeli változásokat előidézheti, és személyessé tudja tenni a látott, befogadott problémákat, témákat.

A stúdiószínházi körülmények miatt a gyerekek számára különleges élményt nyújthat, hogy elérhető közelségben lehet a színpaddal, a színésszel, személyes kapcsolatba kerülhetnek, gondolatokat válthatnak egymással.

A legtöbb színházi nevelési program hátterében ott van annak igénye, hogy a színház szeretné megszólítani, „behozni” a gyerekeket és fiatalokat. Minden színházi nevelési program lényegi célja a színház népszerűsítése. Minden esetben, amikor gyerekekkel, fiatalokkal tudtunk beszélgetni egy program után, feltettük azt a kérdést is, hogy „a program alapján kedvet kaptatok-e, hogy gyakrabban menjetek színházba?” Az esetek túlnyomó többségében azt a választ kaptuk, hogy „igen”, vagy, hogy „ilyenre igen”.

Kapcsolódási pontok a középiskolai tananyaghoz:

Történelem:

Közép szint:

Az első világháború és következményei (az O.M.M. népeinek szerepe a háborúban, élet a frontokon, nagyhatalmi harcok a hétköznapi emberek szemével)

Emelt szint:

Életmód és mindennapok a XX. sz. I. felében

(az I. világháború előzményei, élet a frontokon és a hátországban, Kelet-Európa népei, az Osztrák-Magyar Monarchia utódállamai)

 

Irodalom:

Közép- és emelt szint:

Művek a világirodalomból (egy lehetséges tételválasztás a kelet-európai irodalomból Hašek: Švejk-je)

Műfajelmélet: anekdotizmus

Műfaji előzmények a világirodalomból: Bocaccio, Dante, Galeotto Marcio, Swift, Bürger

A magyar anekdotizmus XIX. századi képviselői: Garai, Eötvös, Jókai, Mikszáth, Krúdy

Az anekdota továbbélése a kortárs irodalomban: Esterházy, Czakó, Temesi, Háy

 

Etika, erkölcstan:

Hol van jelen a hatalom az életünkben?

Képesek vagyunk-e felismerni a függő helyzetünket?

Meddig terjednek a saját határaink?

 

Mit érdemes tudni az előadásról?

Tóth Zoltán színművész átiratában és előadásában pódiumjátékot láthatsz két felvonásban korabeli hangulattal, élőzenével.

„Valahol Prágában, a Monarchia korában, a boldog békeidők végén…”Tóth Zoltán színművész a 90-es évek közepén száznál több alkalommal alakította kiemelkedő sikerrel a világhírű kisember figuráját a Csokonai Színház színpadán. Másfél évtizeddel később saját feldolgozást készített Hašek művéből, mely az elmúlt években számtalanszor mulattatta közönségét Budapesten és a vidék nagyvárosaiban.

  1. június 24-én eldördült egy puskalövés. A Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd elleni végzetes merénylet jó ürügyet szolgáltatott a háború kirobbanásához.

Bár ismert tény, hogy az I. világháború valódi oka a nagyhatalmak versengése volt, mégis –mint minden háborút -, ezt is a hétköznapok kisembere szenvedte meg leginkább. A villámháborúnak indult hadműveletek váltakozó sikerrel négy évig húzódtak el.

Miközben a kisember naponta életét kockáztatta, feláldozva magát egy számára idegen, értelmetlen ügyért, buta feljebbvalóik buta parancsainak engedelmeskedve próbálta túlélni az őrületet. A fegyverszünetek idején egymás lövészárkában az ellenség hasonló sorsú katonáival kártyázgatva, diskurálva, emberségüket megőrizve akarták túlélni a háborút. A tábori posta megérkezésekor haza gondoltak és reménykedtek: hazatérhetnek még szeretteikhez. Švejk túlélte mindezt a maga sajátos eszközeivel. Švejk hülye, papírt szerzett róla. rajta nevet a világ, vagy ő nevet a világon?

Nézőpont kérdése…Švejk mindig itt ücsörög valahol.

Nem nehéz őt észrevenni, hiszen ott van a pályaudvarokon, a focimeccseken, előttünk áll a hentesnél, a kapualjból bámulja a zászlólengető ökölrázókat, bölcsen mosolyog a lépcsőházban, ha elromlik a lift, és ott üldögél a kocsmában egy korsó sör mellett. Kis dolgokból összerakja és megérti a nagyokat.

A nagy dolgokból meg összerakja a világot.

Szerintem rég látott ennyi mulatságos dolgot, mint az elmúlt időkben. Rengetegen röhögnek vele.

„Olyat már hallottam, hogy valakit ártatlanul öt évre ítéltek, de hogy tízre…, az egy kicsit sok.”
/J. Hašek/

 

A PROGRAMRA JELENTKEZNI AZ ALÁBBI ELÉRHETŐSÉGEKEN LEHET:

Szabó-Gyenes Szilvia

tel.: +3630 826 39 93

e-mail: gyenesszilvi@gmail.com


A program részletei

Résztvevői kör

  • A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

Résztvevők aktivitása

  • A központi problémáról gondolkodhatnak
  • Beszélgetésben vehetnek részt

Alkalmak

  • 140 perc - színházpedagógiai előadás és foglalkozás, színházpedagógiai előadás és foglalkozás

A program pedagógiai jellemzői

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Kiknek ajánljuk?

középiskolai osztályok jelentkezését várjuk

Téma

  • Emberi kapcsolatok
  • Képzelet és valóság
  • Egyén és társadalom
  • Hatalom, manipuláció

Kapcsolódó NAT/kerettanterv fejezetek

  • Magyar nyelv és irodalom

    Közép- és emelt szint:
    Művek a világirodalomból (egy lehetséges tételválasztás a kelet-európai irodalomból Hašek: Švejk-je)
    Műfajelmélet: anekdotizmus
    Műfaji előzmények a világirodalomból: Bocaccio, Dante, Galeotto Marcio, Swift, Bürger
    A magyar anekdotizmus XIX. századi képviselői: Garai, Eötvös, Jókai, Mikszáth, Krúdy
    Az anekdota továbbélése a kortárs irodalomban: Esterházy, Czakó, Temesi, Háy

  • Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek

    Közép szint:
    Az első világháború és következményei (az O.M.M. népeinek szerepe a háborúban, élet a frontokon, nagyhatalmi harcok a hétköznapi emberek szemével)
    Emelt szint:
    Életmód és mindennapok a XX. sz. I. felében
    (az I. világháború előzményei, élet a frontokon és a hátországban, Kelet-Európa népei, az Osztrák-Magyar Monarchia utódállamai)

  • Erkölcstan / Etika

    Hol van jelen a hatalom az életünkben?
    Képesek vagyunk-e felismerni a függő helyzetünket?
    Meddig terjednek a saját határaink?

Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!

A program értékléséhez és a hozzászólások megtekintéséhez be kell lépni.