Nemek

Színházi szakemberek összbenyomása: 
Még nem érkezett értékelés.

Ajánlások
100%
Pedagógusok: 100 %
2 pedagógusból 2 ajánlja.
x
Résztvevők:
Még nem értékelték.

Nemek

Nyitott Kör

A történelem során a férfiak több nagy dolgot vittek véghez? Elégedettek vagyunk a fiúk és a lányok számára adott lehetőségekkel? Mi döntjük el, hogy milyen nemi szerepeket veszünk fel? Azt mondják, ma már bárkiből lehet bármi. Vajon tényleg így van? A média hogyan befolyásolja a nemekkel kapcsolatos előítéleteinket, elvárásainkat, énképünket? Milyen változásra vágyunk? Hogyan találhatjuk meg saját nézőpontunkat az információáradatban? Színházi jeleneteink bepillantást engednek egy testvérpár történetébe. A felvetett nézőpontokat a résztvevők vita keretében ütköztethetik egymással.
Elérhető
9. évfolyam-Felnőtt

A program osztályterembe, iskolai térbe utaztatható
A program nyitott, a résztvevőknek nem szükséges ismerniük egymást

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Műfaj

Kapcsolattartó(k)

  • Jozifek Zsófia

Térítés

  • Egyszeri, csoport után fizetendő alapdíj: Egyeztetés szerint
  • A program fogad szakmai látogatókat.
Kedvencekhez adom Jelentkezem a programra Program értékelése
A foglaláshoz be kell lépni

Mi történik a programon?

1 x 105 perces vitaszínház középiskolásoknak és felnőtteknek

Központi probléma és kérdések:

A történelem során a férfiak több nagy dolgot vittek véghez? Elégedettek vagyunk a fiúk és a lányok számára adott lehetőségekkel? Mi döntjük el, hogy milyen nemi szerepeket veszünk fel?  Azt mondják, ma már bárkiből lehet bármi. Vajon tényleg így van? A média hogyan befolyásolja a nemekkel kapcsolatos előítélteinket, elvárásainkat, énképünket?  Milyen változásra vágyunk? Hogyan találhatjuk meg saját nézőpontunkat az információáradatban?

Gábor és Zsuzsi testvérek, habár gyakran piszkálták egymást gyerekkorukban, mégis szoros volt kapcsolatuk. Fiatal felnőttként egészen más környezetben élnek, és egyre kevésbé találják a közös hangot. Színházi jeleneteink bepillantást engednek a testvérpár történetébe. Az így felvetett nézőpontokat a résztvevők moderált vita keretében ütköztethetik egymással.

A program menete:
A program során színházi jelenetek és eldöntendő kérdések, illetve állítások váltják egymást. Az állításokhoz/kérdésekhez kapcsolódóan a részt vevők két táborra oszlanak, térben egymással szemben helyezkednek el. Az adott kérdésről moderált vita keretében vitatkozhatnak. A színházi jelenetek gondolatébresztő hatással bírnak, illetve a témához való egyéni viszony kialakítását segítik.
A program ideális esetben 15-35 fő részvételével valósul meg, 105 percben.

Érintett témák: határok (mit szabad egy fiúnak, mit szabad egy lánynak?), igények (mit várunk el magunktól nemi alapon?), változások (mik korunk és helyi környezetünk sajátosságai?), a kultúra hatása a nemi szerepekre, a média hatásai a nemi szerepek megítélésére.

Fogalmak, amelyek a vita során tisztázásra kerülnek: dominancia, társadalmi nem, szexizmus, sztereotípia, diszkrimináció, patriarchátus.

Pedagógiai cél: Annak feltárása, hogy milyen hatással vannak ránk és kapcsolatainkra a nemi szerepelvárások, illetve a vitakultúra fejlesztésén keresztül annak megfogalmazása, hogy ez hogyan érinti mindennapi életünket, és milyen változást szeretnénk elérni, látni a témában a közeljövőben.

Kiindulásként szolgáló alapanyag: A 2016-2018. közt lezajló hatásmérési kutatásunk (Lendvai Lilla et. al: Benne vagy? – A színházi nevelés alkalmazási lehetőségei a bullyinggal kapcsolatos tudatosság növelésére) egyik fontos eredménye, hogy a diákok többsége szerint ha a lányok kezdeményeznek viszonyt, vagy több fiúval flörtölnek, esetleg szexuális tartalmú képet küldenek magukról, akkor kifejezetten negatív megítélés alá esnek, sőt gyakran nem is tekintik áldozatnak őket, míg fiúk esetén a kezdeményező szerep és a szexuálisan aktív lét a vizsgálati alanyok szerint a norma része. Emellett az erőszak elfogadása és férfias normaként való kezelése is komoly veszélyforrás lehet. A vizsgált előadások során a résztvevőktől többször elhangzott, hogy a nők megtanulják, hogy elnyomottak, tehetetlenek a szexuális zaklatásokkal szemben, a megszégyenítést is eltűrik, mert nem bíznak abban, hogy lenne kihez fordulniuk.
A Nemek vitaszínházi program alapját azok a vélemények képezik, amelyeket a vizsgált 70 osztály (13-16 évesek) és pedagógusaik osztottak meg velünk.

Azok a középiskolás diákok, akik már részt vettek a programon, szeretnék, hogy…
“Az emberek, nők, férfiak egyaránt nagyobb felelősséget vállaljanak a tetteikért.”
“Ne kelljen attól félnem, hogyha lányom lesz, és olyan helyen jár, vagy este megy haza, akkor megerőszakolhatják.”
“Létrejöjjön a nemi másság elfogadása és megértése, mert szerintem mindenkinek joga van ahhoz, hogy azzal legyen, akit szeret.
“Ne legyen a jövőben a nők és férfiak között megkülönböztetés, helyette legyen egyenjogúság, és tegyünk azért, változtassunk, törekedjünk, hogy a bántalmazott nők száma csökkenjen (a legjobb lenne, ha megszűnne…) és segítsünk a bajba jutottakon. Több alapítványra és támogató csoportra van szükség.”
“A férfiak és nők egyenlő esélyekkel induljanak a munkaválasztás terén attól függően, hogy milyen végzettséggel rendelkeznek.”
“Azok a konvenciók, amik már régiek és megszabják, hogy milyenek a nemek, oldódjanak föl.”
“A lányok és a fiúk ne ítéljék el egymást pusztán a külsejük miatt. Sokszor éltem/élem és valószínűleg még át is fogom élni, hogy amiatt, mert kissé nagyobb a hasam, már nem is állnak velem szóba.”
“Azt szeretném, hogy minden probléma nélkül tudjanak a fiúk és lányok egymással barátkozni.”
“A fiúk és lányok tartsanak össze, kevesebb vitatkozás és válás legyen. Kevesebb gyermekbántalmazás. Összetartó kötelék legyen meg.”


A program részletei

Foglalkozásvezetők

  • Farkas Atilla
  • Jozifek Zsófia
  • Ungvári Sára e.h.

Alkotók

  • Farkas Atilla
  • Jozifek Zsófia
  • Ungvári Sára e.h.

Résztvevői kör

  • A program nyitott, a résztvevőknek nem szükséges ismerniük egymást

Résztvevők aktivitása

  • A történet alakulását vagy a karakterek cselekedeteit befolyásolhatják
  • A központi problémáról gondolkodhatnak
  • Beszélgetésben vehetnek részt

Felnőtteknek (is) szóló változatok

  • Családi változat elérhető
  • Tanári karnak készült változat elérhető
  • Cégeknek készült változat elérhető

Alkalmak

A program pedagógiai jellemzői

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Téma

  • Emberi kapcsolatok

    Fiú-lány barátság, Párkapcsolat

  • Diszkrimináció

    Nemi alapú diszkrimináció a csoportban, a munkavállalásban és az egyén boldogulásában

  • Hatalom, manipuláció

    Dominancia, szexizmus, patriarchátus

Kapcsolódó NAT/kerettanterv fejezetek

  • Erkölcstan / Etika

    Ember és társadalom/Etika:

    Erkölcsi érzék: tanult viselkedés,az erkölcsi szabályok természete, az egyén erkölcsi méltósága. Sovinizmus, együttélés, hátrányos megkülönböztetés, kisebbség. Szolidaritás. Felelősség a társakért. Családi szerepek. Szülők és gyermekek. A családi élet válságai.

  • Mozgókép és médiaismeret

    Mozgókép és médiaismeret:

    A tömegkommunikáció fogalma, eszközei: a tömegtájékoztatás eszközei, felelőssége. Tudatos médiahasználat az egyén és a társadalom szempontjából: szellemi önvédelem, a kereskedelmi célú médiatartalmak kezelése – tudatos fogyasztói magatartás kialakítása.

    Állampolgári ismeretek:

    Szabadság és felelősség, jogok és kötelezettségek, a társadalmi felelősségvállalás.

    Történelem:
    Jogegyenlőség és emancipációs törekvések. A polgári állam kiépítése. A demokratikus közbeszéd. A világ a 21. században, Magyarország a 21. században.

    Dráma és színház:
    Szabályjátékok. Saját történetek feldolgozása. A kortárs színház.

  • Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek

    Állampolgári ismeretek:

    Szabadság és felelősség, jogok és kötelezettségek, a társadalmi felelősségvállalás.

    Történelem:
    Jogegyenlőség és emancipációs törekvések. A polgári állam kiépítése. A demokratikus közbeszéd. A világ a 21. században, Magyarország a 21. században.

  • Dráma és tánc

    Dráma és színház:
    Szabályjátékok. Saját történetek feldolgozása. A kortárs színház.

Támogatók, szakmai partnerek

Nyílt Társadalom Alapítványok

Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!

A program értékléséhez és a hozzászólások megtekintéséhez be kell lépni.