Kétrészes vitaszínház középiskolásoknak és felnőtteknek
Központi probléma és kérdések:
Vitaszínház a nemi szerepelvárások kapcsán. Milyen a fiúk és lányok élete ma Magyarországon? Milyen elvárásokkal kell szembenézniük? Mit szabad egy fiúnak és mit szabad egy lánynak? Melyek a szexuális kapcsolatokra gyakorolt kulturális hatások? Mi magunk milyen változást szeretnénk elérni a témában? A színházi jelenetek által felvetett nézőpontokat a résztvevők moderált vita keretében ütköztethetik egymással.
A program menete:
A program során színházi jelenetek és eldöntendő kérdések, illetve állítások váltják egymást. Az állításokhoz/kérdésekhez kapcsolódóan a részt vevők két táborra oszlanak, térben egymással szemben helyezkednek el. Az adott kérdésről moderált vita keretében vitatkozhatnak. A színházi jelenetek gondolatébresztő hatással bírnak, illetve a témához való egyéni viszony kialakítását segítik.
A program ideális esetben 40-70 fő részvételével valósul meg, két alkalommal, amelyek egymástól legalább egy hát távolságra vannak. Mindkét alkalom 120 perces.
Az első alkalom témái: határok (mit szabad egy fiúnak, mit szabad egy lánynak?), tradíció és elvárás (mit várunk el egymástól nemi alapon?), igények (mit várunk el magunktól nemi alapon?), változások (mik korunk és helyi környezetünk sajátosságai?).
A második alkalom témái: a kultúra hatása a nemi szerepekre, a média hatásai a nemi szerepek megítélésére, alá-fölé rendeltségi viszonyok, a nemi szerepek és elvárások hatása a szexualitásra.
Fogalmak, amelyek a vita során tisztázásra kerülnek: bántalmazás, dominancia, társadalmi nem, szexizmus, sztereotípia, diszkrimináció, patriarchátus.
Pedagógiai cél: Annak feltárása, hogy milyen hatással vannak ránk és kapcsolatainkra a nemi szerepelvárások, illetve a vitakultúra fejlesztésén keresztül annak megfogalmazása, hogy milyen változást szeretnénk elérni, látni a témában a közeljövőben.
Köszönet: Meszlényi-Bodnár Zoltán, Berényi Sarolta, Szöllőssy Kristóf, Alföldi Éva, illetve a budapesti Ady Endre Gimnázium, és a Székesfehérvári SZC Vajda János Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája tanulóinak és tanárainak.
Kiindulásként szolgáló alapanyag: A 2016-2018. közt lezajló hatásmérési kutatásunk (Lendvai Lilla et. al: Benne vagy? – A színházi nevelés alkalmazási lehetőségei a bullyinggal kapcsolatos tudatosság növelésére) egyik fontos eredménye, hogy a diákok többsége szerint ha a lányok kezdeményeznek viszonyt, vagy több fiúval flörtölnek, esetleg szexuális tartalmú képet küldenek magukról, akkor kifejezetten negatív megítélés alá esnek, sőt gyakran nem is tekintik áldozatnak őket, míg fiúk esetén a kezdeményező szerep és a szexuálisan aktív lét a vizsgálati alanyok szerint a norma része. Emellett az erőszak elfogadása és férfias normaként való kezelése is komoly veszélyforrás lehet. A vizsgált előadások során a résztvevőktől többször elhangzott, hogy a nők megtanulják, hogy elnyomottak, tehetetlenek a szexuális zaklatásokkal szemben, a megszégyenítést is eltűrik, mert nem bíznak abban, hogy lenne kihez fordulniuk.
A Nemek vitaszínházi program alapját azok a vélemények képezik, amelyeket a vizsgált 70 osztály (13-16 évesek) és pedagógusaik osztottak meg velünk.
Azok a középiskolás diákok, akik már részt vettek a programon, szeretnék, hogy…
“Az emberek, nők, férfiak egyaránt nagyobb felelősséget vállaljanak a tetteikért.”
“Ne kelljen attól félnem, hogyha lányom lesz, és olyan helyen jár, vagy este megy haza, akkor megerőszakolhatják.”
“Létrejöjjön a nemi másság elfogadása és megértése, mert szerintem mindenkinek joga van ahhoz, hogy azzal legyen, akit szeret.”
“Ne legyen a jövőben a nők és férfiak között megkülönböztetés, helyette legyen egyenjogúság, és tegyünk azért, változtassunk, törekedjünk, hogy a bántalmazott nők száma csökkenjen (a legjobb lenne, ha megszűnne…) és segítsünk a bajba jutottakon. Több alapítványra és támogató csoportra van szükség.”
“A férfiak és nők egyenlő esélyekkel induljanak a munkaválasztás terén attól függően, hogy milyen végzettséggel rendelkeznek.”
“Azok a konvenciók, amik már régiek és megszabják, hogy milyenek a nemek, oldódjanak föl.”
“A lányok és a fiúk ne ítéljék el egymást pusztán a külsejük miatt. Sokszor éltem/élem és valószínűleg még át is fogom élni, hogy amiatt, mert kissé nagyobb a hasam, már nem is állnak velem szóba.”
“Azt szeretném, hogy minden probléma nélkül tudjanak a fiúk és lányok egymással barátkozni.”
“A fiúk és lányok tartsanak össze, kevesebb vitatkozás és válás legyen. Kevesebb gyermekbántalmazás. Összetartó kötelék legyen meg.”
Párkapcsolat és szexualitás
Nemi alapú diszkrimináció a csoportban, a munkavállalásban és az egyén boldogulásában
Dominancia, szexizmus, patriarchátus
Ember és társadalom/Etika – Erkölcsi érzék, tanult viselkedés, az erkölcsi szabályok természete, az egyén erkölcsi méltósága. Bioetika – Család, felelősség a társainkért, hűség, szeretet, szerelem; erkölcsi érték, erény, boldogság, jellem; sovinizmus, együttélés, hátrányos megkülönböztetés, kisebbség; szolidaritás. Szeretetkapcsolatok. Párválasztás. Felelősség a társakért. Szexuáletika. Családi élet. Családi szerepek. Szülők és gyermekek. A családi élet válságai
Nyílt Társadalom Alapítványok
Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!