Nemek

Színházi szakemberek összbenyomása: 
Még nem érkezett értékelés.

Ajánlások
100%
Pedagógusok: 100 %
2 pedagógusból 2 ajánlja.
x
Résztvevők:
Még nem értékelték.

Nemek

Nyitott Kör

Két részes vitaszínház a nemi szerepelvárások kapcsán középiskolásoknak és felnőtteknek. Mit szabad egy fiúnak és mit szabad egy lánynak? Mit várunk el egymástól? Mit várunk el magunktól nemi alapon? Van mindebben szükségszerűség ma Magyarországon? Melyek a szexuális kapcsolatokra gyakorolt kulturális hatások? Mi magunk milyen változást szeretnénk elérni a témában? A színházi jelenetek által felvetett nézőpontokat a résztvevők moderált vita keretében ütköztethetik egymással.
Elérhető
9. évfolyam-Felnőtt

A program osztályterembe, iskolai térbe utaztatható
A program nyitott, a résztvevőknek nem szükséges ismerniük egymást

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Kapcsolattartó(k)

  • Jozifek Zsófia

Térítés

  • Egyszeri, csoport után fizetendő alapdíj: Egyeztetés szerint
  • A program fogad szakmai látogatókat.
Kedvencekhez adom Jelentkezem a programra Program értékelése
A foglaláshoz be kell lépni

Mi történik a programon?

Kétrészes vitaszínház középiskolásoknak és felnőtteknek

Központi probléma és kérdések:
Vitaszínház a nemi szerepelvárások kapcsán. Milyen a fiúk és lányok élete ma Magyarországon? Milyen elvárásokkal kell szembenézniük? Mit szabad egy fiúnak és mit szabad egy lánynak? Melyek a szexuális kapcsolatokra gyakorolt kulturális hatások? Mi magunk milyen változást szeretnénk elérni a témában? A színházi jelenetek által felvetett nézőpontokat a résztvevők moderált vita keretében ütköztethetik egymással.

A program menete:
A program során színházi jelenetek és eldöntendő kérdések, illetve állítások váltják egymást. Az állításokhoz/kérdésekhez kapcsolódóan a részt vevők két táborra oszlanak, térben egymással szemben helyezkednek el. Az adott kérdésről moderált vita keretében vitatkozhatnak. A színházi jelenetek gondolatébresztő hatással bírnak, illetve a témához való egyéni viszony kialakítását segítik.
A program ideális esetben 40-70 fő részvételével valósul meg, két alkalommal, amelyek egymástól legalább egy hát távolságra vannak. Mindkét alkalom 120 perces.

Az első alkalom témái: határok (mit szabad egy fiúnak, mit szabad egy lánynak?), tradíció és elvárás (mit várunk el egymástól nemi alapon?), igények (mit várunk el magunktól nemi alapon?), változások (mik korunk és helyi környezetünk sajátosságai?).

A második alkalom témái: a kultúra hatása a nemi szerepekre, a média hatásai a nemi szerepek megítélésére, alá-fölé rendeltségi viszonyok, a nemi szerepek és elvárások hatása a szexualitásra.

Fogalmak, amelyek a vita során tisztázásra kerülnek: bántalmazás, dominancia, társadalmi nem, szexizmus, sztereotípia, diszkrimináció, patriarchátus.

Pedagógiai cél: Annak feltárása, hogy milyen hatással vannak ránk és kapcsolatainkra a nemi szerepelvárások, illetve a vitakultúra fejlesztésén keresztül annak megfogalmazása, hogy milyen változást szeretnénk elérni, látni a témában a közeljövőben.

Köszönet: Meszlényi-Bodnár Zoltán, Berényi Sarolta, Szöllőssy Kristóf, Alföldi Éva, illetve a budapesti Ady Endre Gimnázium, és a Székesfehérvári SZC Vajda János Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája tanulóinak és tanárainak.

Kiindulásként szolgáló alapanyag: A 2016-2018. közt lezajló hatásmérési kutatásunk (Lendvai Lilla et. al: Benne vagy? – A színházi nevelés alkalmazási lehetőségei a bullyinggal kapcsolatos tudatosság növelésére) egyik fontos eredménye, hogy a diákok többsége szerint ha a lányok kezdeményeznek viszonyt, vagy több fiúval flörtölnek, esetleg szexuális tartalmú képet küldenek magukról, akkor kifejezetten negatív megítélés alá esnek, sőt gyakran nem is tekintik áldozatnak őket, míg fiúk esetén a kezdeményező szerep és a szexuálisan aktív lét a vizsgálati alanyok szerint a norma része. Emellett az erőszak elfogadása és férfias normaként való kezelése is komoly veszélyforrás lehet. A vizsgált előadások során a résztvevőktől többször elhangzott, hogy a nők megtanulják, hogy elnyomottak, tehetetlenek a szexuális zaklatásokkal szemben, a megszégyenítést is eltűrik, mert nem bíznak abban, hogy lenne kihez fordulniuk.
A Nemek vitaszínházi program alapját azok a vélemények képezik, amelyeket a vizsgált 70 osztály (13-16 évesek) és pedagógusaik osztottak meg velünk.

Azok a középiskolás diákok, akik már részt vettek a programon, szeretnék, hogy…
“Az emberek, nők, férfiak egyaránt nagyobb felelősséget vállaljanak a tetteikért.”
“Ne kelljen attól félnem, hogyha lányom lesz, és olyan helyen jár, vagy este megy haza, akkor megerőszakolhatják.”
“Létrejöjjön a nemi másság elfogadása és megértése, mert szerintem mindenkinek joga van ahhoz, hogy azzal legyen, akit szeret.
“Ne legyen a jövőben a nők és férfiak között megkülönböztetés, helyette legyen egyenjogúság, és tegyünk azért, változtassunk, törekedjünk, hogy a bántalmazott nők száma csökkenjen (a legjobb lenne, ha megszűnne…) és segítsünk a bajba jutottakon. Több alapítványra és támogató csoportra van szükség.”
“A férfiak és nők egyenlő esélyekkel induljanak a munkaválasztás terén attól függően, hogy milyen végzettséggel rendelkeznek.”
“Azok a konvenciók, amik már régiek és megszabják, hogy milyenek a nemek, oldódjanak föl.”
“A lányok és a fiúk ne ítéljék el egymást pusztán a külsejük miatt. Sokszor éltem/élem és valószínűleg még át is fogom élni, hogy amiatt, mert kissé nagyobb a hasam, már nem is állnak velem szóba.”
“Azt szeretném, hogy minden probléma nélkül tudjanak a fiúk és lányok egymással barátkozni.”
“A fiúk és lányok tartsanak össze, kevesebb vitatkozás és válás legyen. Kevesebb gyermekbántalmazás. Összetartó kötelék legyen meg.”


A program részletei

Foglalkozásvezetők

  • Jozifek Zsófia

Alkotók

  • Színész-drámatanárok: Császár Réka, Jelinek Erzsébet, Kroó Balázs, Varga Norbert
  • Az előkészítésben résztvevő szakértők: Réz Anna erkölcsfilozófus, Halász Sári szexuális kultúra szakértő

Résztvevői kör

  • A program nyitott, a résztvevőknek nem szükséges ismerniük egymást

Résztvevők aktivitása

  • Beszélgetésben vehetnek részt

Felnőtteknek (is) szóló változatok

  • Családi változat elérhető
  • Tanári karnak készült változat elérhető
  • Cégeknek készült változat elérhető

Alkalmak

A program pedagógiai jellemzői

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Téma

  • Emberi kapcsolatok

    Párkapcsolat és szexualitás

  • Diszkrimináció

    Nemi alapú diszkrimináció a csoportban, a munkavállalásban és az egyén boldogulásában

  • Hatalom, manipuláció

    Dominancia, szexizmus, patriarchátus

Kapcsolódó NAT/kerettanterv fejezetek

  • Erkölcstan / Etika

    Ember és társadalom/Etika – Erkölcsi érzék, tanult viselkedés, az erkölcsi szabályok természete, az egyén erkölcsi méltósága. Bioetika – Család, felelősség a társainkért, hűség, szeretet, szerelem; erkölcsi érték, erény, boldogság, jellem; sovinizmus, együttélés, hátrányos megkülönböztetés, kisebbség; szolidaritás. Szeretetkapcsolatok. Párválasztás. Felelősség a társakért. Szexuáletika. Családi élet. Családi szerepek. Szülők és gyermekek. A családi élet válságai

Támogatók, szakmai partnerek

Nyílt Társadalom Alapítványok

Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!

A program értékléséhez és a hozzászólások megtekintéséhez be kell lépni.