Tartuffe FLESS

Színházi szakemberek összbenyomása: 
Még nem érkezett értékelés.

Ajánlások
x
Pedagógusok:
Még nem értékelték.
x
Résztvevők:
Még nem értékelték.

Tartuffe FLESS

Örkény Színház – IRAM

Molière Tartuffe-jét Parti Nagy Lajos szabad fordításában játsszuk, Bagossy László rendezésében. Az előadáshoz felkészítő foglalkozást és tanári segédletet is kínálunk. A FLESS színházi játékokból és beszélgetésekből felépülő 2 órás képzelettorna a színház próbatermében, az előadást megelőző héten. A FLESS-en részt vevő osztályok itt olyan élményanyaggal találkoznak, amelyet majd az előadás működtet tovább, amely asszociációkat kapcsol a színházi élményhez. Színházat nézni és figyelni tanulunk, feltérképezzük, mi közünk lehet a választott előadáshoz.
Elérhető
9. évfolyam-Felnőtt

A program (legalább egy alkalma) csak fix helyszínen érhető el
A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Műfaj

Kapcsolattartó(k)

  • Pongrácz Györgyi/csoportos jegyvásárlás
  • Szabó Julcsi/jelentkezés FLESS foglalkozásra és időpont egyeztetés

Térítés

  • Teljes program jegyár résztvevők számára: Előadás: 2080/2960/3680 Ft Foglalkozás: ingyenes
  • Teljes program jegyár kísérők számára: Előadás: 1300/1850/2300 Ft Foglalkozás: ingyenes
  • A program fogad szakmai látogatókat.

A szinhazineveles.hu-n keresztül bejelentkezőknek nyújtott kedvezmények

  • Egyéb extrák:

    Beszélgetés az alkotókkal, kulisszajárás igény és egyeztetés szerint.
    A foglalkozások ingyenesek, csak az előadásokra kell jegyet venni.

Kedvencekhez adom Jelentkezem a programra Program értékelése
A foglaláshoz be kell lépni

Mi történik a programon?

TARTUFFE FLESS  Felkészítő foglalkozás az előadást megelőző héten

A próbaterem falán Molière Tartuffe-höz írt előszavának idézete fogadja a diákokat:

„Ha a komédiának az a hivatása, hogy az emberek hibáit megjavítsa, nem látom be, miért volnának kiváltságos hibák.”

„Nagy csapás a bűnökre, ha nevetségessé tesszük őket a világ szemében. Gyakran a szigorú erkölcstan legszebb nyilai sem olyan hatásosak, mint a szatíra, s a legtöbb ember számára a korholás legjobb módja az, ha lefestjük hibáikat.”

Egyszerű bemelegítő játékokkal kezdünk: a diákoknak különböző dolgokat kell elhitetni magukról, pusztán testbeszéddel: Tartuffe commedia dell’artét idéző improvizációs képességére irányítjuk ezzel a figyelmet, a színlelés virtuozitására.  Beszélünk a klasszicista dráma sajátosságairól, a Tartuffe botránykrónikájáról és politikai tematikájáról, valamint a színház társadalmi szerepéről. Egy fontos kérdés következik: ma mit jelent nekünk ez a történet? Állóképeket és rövid jeleneteket készítenek képmutatás címmel: a jelenhez kapcsolódó botránygyanús témákat gyűjtenek. Egymás jeleneteit kell valamilyen ürüggyel betiltani TV híradó formájában, a mellébeszélés és a cenzúra jelenségével játszunk: evvel kimondatlanul az előadás zárójelenetének ágyazunk meg. Majd a vakhittel, a fanatizálódással és az önigazolási mechanizmusokkal foglalkozunk: Orgon csapdahelyzetéhez rendelünk kontextust.  Az előadás karaktereivel ismerkedünk, jelmezük és beszédmódjuk alapján: Parti Nagy Lajos szabad fordításának és a rendezésnek a világára ismerünk rá; a saját jelenünkre.

A következő kérdéssor a játékok gondolatívét eleveníti fel, a foglalkozás összefoglalásaként kapják meg a résztvevők:

Mit hiszünk el? Hogyan hitetünk el valamit? Miért kavart botrányt a Tartuffe Molière korában? Ki és miért félhet egy komédiától? Mi hol találkozunk képmutatással? Ma milyen témák botránygyanúsak? Mit szabad egy színháznak? Mi a feladata egy színháznak? Mit tiltanak be, miért, és milyen ürüggyel? Mi a valóság, és mi a csúsztatás? Mikor nem hiszünk a médiának? És hogyan hitet el valamit mégis?

Mit hitetünk el magunkkal? Mit hitetünk el magunkról másokkal? A vakhit mikor válik hasznunkra, és mikor kerget az őrületbe? Miért nem látjuk a nyilvánvalót? Milyen helyzetekkel nem akarunk szembenézni? Mi vezethet ahhoz, hogy valaki felborítsa az egész életét, és fanatizálódjon egy hit, egy eszme iránt? Az önigazolásnak milyen formáival élünk?

Hogyan érvelnek a Tartuffe egyes szereplői? Milyen a jelmezük és a szóhasználatuk? Ma Magyarországon milyen társadalmi típusokat ismerünk? Mi az, hogy fordítás, és mi az, hogy átirat?

 

TARTUFFE ● Előadás az Örkény Színházban

  • Molière drámájának keletkezéstörténete és egykori botránykrónikája a színház hatalmi, politikai beágyazottságáról árul el igen figyelemreméltó mozzanatokat. Az Örkény Színház előadásában ez a beágyazottság a magánélet legbelső intimitását is érintő tabusítás és rejtettség feszültségéből robban: a darab legvégén – Molière szellemében.
  • Parti Nagy Lajos posztmodern, a szókimondó szlenget és a biedermeier finomkodást váltogató átirata ultramodern térben, egy mai high tech nappaliban szólal meg – Orgon családi problémái akár ismerősnek is tűnhetnek egy mai diák számára. A középiskolás csoportok felkészítését, a színházi élmény feldolgozását segítő tanári háttéranyag és a színházpedagógus által tartott FLESS foglalkozás egyaránt azt célozza, hogy a diákok a komédia által kiváltott nevetés mögött, mellett és után minél értőbben közelítsenek Molière kortól függetlenül érvényesnek bizonyuló kérdésfeltevéseihez. Az előzetes felkészülés és a feldolgozás hozzájárulhat a szorongás, a tabuk sötétjéből előkúszó hazugságok, elhallgatások romboló erejének megértéséhez, rámutathat az eleve sérült intimitás veszélyeztetettségére, a hatalmi működés láthatatlanul manipuláló és nyíltan erőszakos, egyszerre rejtett és ordenáré módon nyilvános természetére, és ráirányíthatja a figyelmet Orgon tragédiájára, Tartuffe kiismerhetetlenségének színháztörténeti gyökereire, Elmira női játszmáira, a színlelés különböző szintjeire is…

A program részletei

Foglalkozásvezetők

  • Neudold Júlia/Fodor Fanni/Varju Nándor

Alkotók

  • FLESS: Neudold Júlia/Szabó-Székely Ármin/Bethlenfalvy Ádám
  • ELŐADÁS: Rendező: Bagossy László, díszlet: Bagossy Levente, jelmez: Kristina Ignjatovic, zene: Kákonyi Árpád, dramaturg :Ari-Nagy Barbara, Játsszák: Csoma Judit m.v., Znamenák István, Pálya Pompónia m.v., Dóra Béla, Kókai Tünde, Patkós Márton, Csuja Imre, Nagy Zsolt , Kerekes Éva, Máthé Zsolt, Jéger Zsombor, Osváth Judit m.v. / Zsigmond Emőke

Résztvevői kör

  • A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

Résztvevők aktivitása

  • A központi problémáról gondolkodhatnak
  • Beszélgetésben vehetnek részt
  • Helyzeteket eljátszhatnak, (meg)cselekedhetnek
  • Rendezhetik egymást vagy az alkotókat

Felnőtteknek (is) szóló változatok

  • Egyéb: Tanítási segédlet pedagógusoknak letölthető a honlapról

Alkalmak

A program pedagógiai jellemzői

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Programhoz kapcsolódó cikkek

Teaser (videó)

Támogatók, szakmai partnerek

A program támogatója Budapest Főváros Önkormányzata és az Nemzeti Kulturális Alap.

Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!

A program értékléséhez és a hozzászólások megtekintéséhez be kell lépni.