PanoDráma Közhasznú Nonprofit Kft.
https://www.panodrama.hu
1065 Budapest,
Nagy Ignác u. 19/b
A PanoDráma Magyarországon az egyetlen dokumentumszínház, mely elsősorban verbatim, vagyis szó szerinti előadásokat mutat be évről évre. A romagyilkosságokról készült Szóról szóra bejárta Európát is, de itthon is nagy sikerrel játszottuk a Trafóban, a közoktatást pellengérre állító Tanulni, tanulni, tanulni csaknem négy éven át volt műsoron, minden évadban megújulva az adott tanév disznóságaival, a sajóbábonyi esetet a bírósági tárgyalás keretében bemutató Az igazság szolgái a szokásos, mintegy száz órányi interjú mellett 1200 oldal tárgyalási jegyzőkönyvre is támaszkodott, a végén pedig minden este egy civilekből álló esküdtszék vitatta meg az esetet és hozta meg ítéletét. Szcenírozott felolvasószínházaink közül kiemelkedik az, egy Amerikában történt homofób gyűlöletbűncselekményt bemutató A Laramie-projekt, a Nemzeti Színházban a Holokauszt-emléknapon zsúfolt ház előtt játszott, az Auschwitz-per anyagára épülő Peter Weiss dráma, A vizsgálat, vagy Csalog Zsolt 1956-os interjúja a Keserű boldogság a Katona József Színházban.
Színházi nevelési programunk első eseménye 2009-ben a Roma/Nem-roma – honnan a gyűlölet c. workshop s azt követő bemutató volt, vegyesen roma és nem roma kamaszokkal, akik a saját élettapasztalatuk történeteit alakították jelenetekké Lengyel Anna koncepciója nyomán Feuer Yvette drámapedagógus vezetésével. Ezt követték a Szóról szórához kapcsolódó előkészítő és feldolgozó foglalkozások, majd a Tanulni, tanulni, tanulni diákinterjúkból is összeálló előadásához kapcsolódó workshop, melynek során a diákok az oxfordi debating society-k módszertanával készültek az előadásban szereplő egyetlen jelenetükre, ahol az iskolai szegregáció il. integráció mellett kellett érvelniük (hogy melyik csapat melyik oldalt képviseli, azt a közönség döntötte el a jelenet elején).
A Tanulni, tanulni, tanulni előkészítése és egyéb foglalkozásaink során intenzív, személyes kapcsolatunk alakult ki több budapesti iskolával. Nálunk hirdettünk meg jelentkezést a 2013-ban induló színházi nevelési programunkban való részvételre, s a csoport végül némi fluktuációval 16-18 fővel indult el. Az első, rendkívül fontos feladatot Az igazság szolgái esküdtszéki munkájára való felkészülés jelentette: noha a konkrét esetről semmit nem mondtunk a diákoknak, érvelési technikák, vitakultúra, egymás meghallgatása, mindenki megszólaltatása, a színházi absztrakciók könnyed megértése, jogi felkészítés, az angolszász esküdtszéki rendszer szabályai, a közösség tagja elleni bűncselekmény fogalma és sok egyéb új tudás képezte gerincét a workshopnak, mely során fiktív bírósági esetekben kellett esküdtszéki tagokkként vitatkozniuk és döntést hozniuk. Ezt követte az előadáson való részvétel a közönség előtti élő vita és ítélethozatal. A workshopot Feuer Yvette vezette a Szabó Verával és Lengyel Annával együtt Garai Judit és Hárs Anna dramaturgiai közreműködésével kidolgozott módszer alapján.
A következő workshop a kirekesztés, megkülönböztetés, bullying témáját vizsgálta az iskolai környezetben. A munkában a PanoDráma állandó színészei is részt vettek, továbbá a társvezető dramaturgok, Hárs Anna és Garai Judit is. Ezt a workshopot a drámapedagógia képesítéssel nem, de tanári végzettséggel rendelkező Lengyel Anna vezette. A következő év egy nemzetközi workshoppal köszöntött be, szintén a színészek és dramaturgok részvételével, a fiatalokkal intenzíven foglalkozó, híres német rendező, Andres Veiel társvezetésével. A téma a nemzedékek közötti feszültségek, a hősök megléte/hiánya, az ünneplés készsége és 1956 volt. Mint minden workshopot, ezt is munkabemutató követte, a Trafóban.
2015-ben mutattuk be máig legkomplexebb színházi nevelési munkánkat, a Más nem történtet, melyet a PanoDráma felkérésére, színházi nevelési programjának diákjaira és felnőtt színészeire írt Pass Andrea a dramaturgok hathatós segítségével. Az előadást ő is rendezte, míg az azt követő beszélgetéseket felváltva vezetik a rendező, a PanoDráma vezetője, dramaturgjai, ill. az azóta két drámainstruktor szakossá vált diák. A témát Sipos Pál és diákjai története adja, fő témája tehát a pedofília. Ugyanakkor sokkal többről szól ez a rendkívül népszerű és sikeres előadás: felnőtté érésről, beavatásról, szexuális ébredezésről, problémás családokról, bizalomról és annak hiányáról. Az este kivételességét az is adja, hogy a színpadon látható diákok és a profi színészek játéka egységes, professzionális előadássá áll össze.
2016-os új bemutatónk központjában egy család áll, ahol az apa bevallja, hogy egy fiatal férfiba szerelmes, amitől amúgy is félénk kamasz fia saját szexuális ébredését végképp megkavarja.
Szervezet alapításának éve: | 2007 |
Első színházi nevelési program éve: | 2009 |
Eddigi különböző programjaink száma: | 6 db |
Színházi neveléssel foglalkozók száma: | 8 fő |
Nevelési program alkalmak száma (előző évad): | 2 alkalom |
Résztvevők színházi nevelési programjainkon (előző évad): | 150 fő |
Elért iskolák száma (előző évad): | - |